АНЕКСІЯ КРИМУ ТА МІЖНАРОДНЕ ПРАВО

  • Н. І. Севостьянова
Ключові слова: право на самовизначення, міжнародне право, геополітичні амбіції держав, дестабілізація ситуації у окремих регіонах, Крим, проведення референдумів на основі де­ мократичних принципів, невідповідность Кримського референдуму навесні 2014 року

Анотація

У даній статті досліджується право на самовизначення, його характе­ристика, а також форми реалізації. Розкрито трансформацію розуміння цього права та методів його реалізації у зв'язку з історичним розвитком суспільства та міжнародного права. Звертається увага на те, що історії відомі випадки спекулювання правом на самовизначення з метою дестабілізації ситуації у окремих регіонах та реалізації геополітичних амбіцій держав. Досліджено практику організації та проведення референдумів на основі де­мократичних принципів. Наводиться аналіз невідповідності референдуму, який було проведено навесні 2014 року у Криму загальноприйнятій практиці проведення референдумів.

Посилання

1. Scharf M. Earned Sovereignty: Judicial Underpinnings / Michael P. Scharf // Denver Journal of International Law and Policy. - 2003. - № 31. - р. 373 - 379.
2. Gruda Z. Some Key Principles for a Lasting Solution of the Status of Kosova: Uti Possedetis, The Ethnic Principle, and Self-Determination / Zejnullah Gruda. // Chicago-Kent Law Review. - 2005. - № 80. -р. 353 - 367.
3. Brown B. Human Rights, Sovereignty, and the Final Status of Kosovo / Bartram S. Brown. // Chicago-Kent Law Review. - 2005. - №80. - р. 235 - 249.
4. Legal Consequences for States of the Continued Presence of South Africa in Namibia (South West Africa) Notwithstanding Security Council Resolution 276, Advisory Opinion, 1971 I.C.J. 16, 31-32 (June 21);
5. Western Sahara, 1975 I.C.J. 12, 31-33 (Oct. 16);
6. Frontier Dispute (Burk. Faso v. Mali), 1986 I.C.J. 554, 566-67 (Dec. 22);
7. East Timor (Port. v. Austl.), 1995 I.C.J. 90, 265-68 (June 30).
8. United Nations, Charter of the United Nations, 24 October 1945, 1 UNTS XVI
9. Declaration on the Granting of Independence to Colonial Countries and Peoples, G.A. Res. 1514 (XV), Ц 2, U.N. Doc. A/64 (Dec. 24, 1960)
10. Declaration of Principles of International Law Concerning Friendly Relations and Co-operation Among States in Accordance with the Charter of the United Nations, G.A. Res. 2625 (XXV), Ц 1, U.N. Doc. A/64 (Oct. 24, 1970)
11. Sterio M. On the Right to External Self-Determination: «Selfistans,» Secession, and the Great Powers' Rule / Milena Sterio. // Minnesota Journal of International Law. - 2010. - №19. - р. 137 - 176.
12. Dunoff J. International law : norms, actors, process : a problem-oriented approach / J. Dunoff, S. Ratner, D. Wippman. - New York: Aspen Publishers, 2006. - 1044 р.
13. Report of the International Committee of Jurists Entrusted by the Council of the League of Nations with the Task of Giving an Advisory Opinion upon the Legal Aspects of the Aaland Islands Question. // League of Nations Official Journal. - 1920. - р. 3 - 19.
14. The Aaland Islands Question: Report Submitted to the Council of the League of Nations by the Commission of Rapporteurs, League of Nations Doc. B7/21/68/106 (1921) at p. 28
15. Castellino J. International Law and Self-Determination: The Interplay of the Politics of Territorial Possession With Formulations of Post-Colonial National Identity / Joshua Castellino. - The Hague/Boston/ London: Martinus Nijhoff Publishers, 2000. - 286 р.
16. G.A. Res. 2625 (XXV), 2, U.N. GAOR, 25th Sess., Supp. No. 28, at 121, U.N. Doc. A/8028 (1970)
17. Commission on Human Rights, Sub-Commission on Prevention of Discrimination & Protection of Minorities, Protection of Minorities: Possible Ways and Means of Facilitating the Peaceful and Constructive Solution of Problems Involving Minorities, 84, U.N. Doc. E/CN.4/ Sub.2/1993/34 (Aug. 11, 1993).
18. Report of the Committee on the Elimination of Racial Discrimination, U.N. GAOR, 51st Sess., Supp. No. 18 at 125-26, 11, U.N. Doc. A/51/18 (Sep. 30, 1996).
19. Peters A. Sence and Nonsense of Territorial Referendums in Ukraine, and Why the 16 March Referendum in Crimea Does Not Justify Crimea's Alteration of Territorial Status under International Law [Електронний ресурс] / A. Peters. - 2014. - Режим доступу до ресурсу: www.ejiltalk.org.
20. Venice Commission, Opinion on «Whether the Decision taken by the Supreme Council of the autonomous Republic of Crimea in Ukraine to organise a Referendum on becoming a constituent territory of the Russian Federation or Restoring Crimea's 1992 Constitution is Compatible with Constitutional Principles*, Opinion no. 762/2014, 21.3.2014, Doc. CDL-AD(2014)002.
21. Конституція України, Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141.
22. Council of Europe. European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms, as amended by Protocols Nos. 11 and 14 [Електронний ресурс] / Council of Europe. - 1950. - Режим доступу до ресурсу: http://www.refworld.org/docid/3ae6b3b04.html.
23. Venice Commission, Code of Good Practice on Referendums, CDL- AD(2007)008rev.
24. Marxsen C. The Crimea Crisis - An International Law Perspective / Christian Marxsen. // Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht (Heidelberg Journal of International Law). - 2014. - № 74. - р. 367-391.
25. Kolstoe P. Russians in the former Soviet republics / Paul Kolstoe. - London: Hurst & co/Indiana University press, 1995. - 305 р.
Опубліковано
2019-11-18