Концепція прав дитини в ісламській правовій системі

  • Ю. Е. Мамедов Київський інститут міжнародних відносин
Ключові слова: ісламське право, права дітей в ісламі, зімма, освітні, соціальні, фінансові права, іхсан

Анотація

Встановлено, що захист прав та добробуту дітей виник як одне із перших зобов’язань ісламського права, для реалізації чого були прийняті як правові, так і неправові підходи. Дитина має набір прав, що віднесені до соціальних, освітніх та фінансових прав. Деякі соціальні права дитини виникають навіть до її фактичного народження. Освітні права охоплюють права на життя, загальний догляд та соціалізацію, а також право на базову освіту, справедливе та рівне ставлення та фізичне виховання. Фінансові права охоплюють права на майно та спадщину. Для того, щоб дозволити дітям користуватися своїми правами, гарантованими ісламом, батьківська опіка відіграє важливу роль. Але держава та організації громадянського суспільства також мають зіграти ключову роль у цьому питанні. Освіта, сприятлива для дітей, може бути проявом соціальної відповідальності організації громадянського суспільства за реалізацію прав дитини. Права бути усиновленим в ісламському праві немає, проте є практика кафала, яка делегує відповідальність за виховання дитини іншим батькам. Встановлено, що шаріатом дитині надається право знати своїх біологічних батьків. Доведено, що права дітей в ісламі корелюють з тими, які забезпечуються з боку міжнародного гуманітарного права. Насамперед такими є право дітей на захист під час війни та катастрофи та право дитини не використовуватися на війні до досягнення відповідного віку. В ісламському праві поняття прав та обов’язків – особливо в сім’ї – є взаємними. Така взаємність не обмежується тільки матеріальними правами. Зобов’язання батьків виховувати своїх дітей, наприклад, відповідає обов’язку дитини перед ними «іхсан», який включає «доброту, довіру, благоговіння» щодо нього/неї. Іхсан також включає в себе повагу та послух, але вони повинні здійснюватися в межах закону.

Біографія автора

Ю. Е. Мамедов, Київський інститут міжнародних відносин

аспірант кафедри міжнародного права

Посилання

Abdallah, A.A. (1978). Al-Ahliyyah: or legal capacity in Islamic law. Centre for Islamic Legal Studies, Ahmadu
Bello University.
al-ʻĀṭī Ḥammūdah ʻAbd. (2007). Islam in focus = Taʻrīf bi-al-Islām. Dar al-Manarah.
Arfat, S. (2013). ISLAMIC PERSPECTIVE OF THE CHILDREN’S RIGHTS : AN OVERVIEW. Asian journal of
social sciences and humanities, 2, 297–305.
Arlandson, J. (2016). Jihad: The truth about the rules of Islamic warfare. https://www.answering-islam.org/
Authors/Arlandson/jihad.htm.
Fortin, J. E. (1988). LEGAL PROTECTION FOR THE UNBORN CHILD. The Modern Law Review, 51(1), 54–55.
https://doi.org/10.1111/j.1468-2230.1988.tb01743.x
Islamic Supreme Council of America. (2016). http://www.islamicsupremecouncil.org/understanding-islam/
legal-rulings/52-understanding-islamic-law.htm.
Koran. (1990). The Koran. Penguin.
Nabulsi. Interpretation of the Quran: Surah Al-Imran (3)- Lesson (31)- Verse [121]: ‘Uhud’ battle. Nabulsi
Encyclopedia of Islamic Science. https://alhudagroup-tr.com/web/en/articles/8864.
Oba, A. (2002). Islamic Law as Customary Law: The Changing Perspective in Nigeria. International and
Comparative Law Quarterly, 51(4), 817-850. doi:10.1093/iclq/51.4.817
The Book of the Sunnah – باتك ةمدقملا – Sunnah.com – Sayings and Teachings of Prophet Muhammad
.1252230/urn/com.sunnah://https). ملس و هيلع هللا ىلص)
The Significance of the Hijrah (622 CE). History of Islam. (2011, December 15). https://historyofislam.com/
contents/the-age-of-faith/the-significance-of-the-hijrah-622-ce/.
Опубліковано
2021-05-25