Особливості захисту прав національних меншин у Республіці Польща

  • О. Б. Соколовський Національний університет «Львівська політехніка»
Ключові слова: національні меншини, Республіка Польща, співробітництво, Спільна комісія, міжетнічні відносини, Україна, ЄС, правове регулювання

Анотація

У сучасних умовах національні меншини стали невід’ємною частиною міжнародних відносин. Після розпаду СРСР та Варшавського договору західні держави вкрай сильно переживали, щоб на території колишньої російської імперії на відбувалося етнічних конфліктів, які б могли перерости у повномасшабні війни. Попри побоювання Заходу, держави Центрально-Східної Європи вміло змогли вийти із ситуації, а національні меншини стали ключем для поглибленної транскордонної співпраці та ключем для налагодження дружніх відносин із державами-сусідами. Республіка Польща є однією з найуспішніших держав Центрально-Східної Європи, в тому числі і в забезпеченні прав національних меншин. Польща є активним учасником транскордонної співпраці в рамках європейського інструменту єврорегіонів, до якої активно залучаються і національні меншини. У статті приділено увагу правовому визначенню та регулюванню прав національних меншин Республіки Польща, визначено особливості та проблеми, з якими зіштовхувалася Польща у стосунках із національними меншинами. У статті визначено особливості правового поля регулювання прав національних меншин у Польщі, висвітлено діяльність специфічного дорадчого органу – Спільної комісії – як одного з інструментів ефективної співпраці між сторонами, а також висвітлено проблеми врегулювання надання регіональної мови Сілезії. У Республіці Польща живе чимало національних меншин: білоруси, росіяни, німці, чехи, словаки, роми, євреї та українці. Досвід Польщі є вкрай важливим для України не тільки через те, що ця держава є сусідом, але і у зв’язку з тим, що ця держава є стратегічним партнером. Попри це, Польща не робить чіткого розмежування між національними та етнічними меншинами, зокрема це стосується питання сілезців та лемків. Сілезці не визнаються етнічною меншиною, тоді як лемки, яких в Україні визнають як етнічну меншину, визначаються як національна меншина. Правове регулювання прав національних меншин у Польщі має доволі довгу історію та чимало позитивних моментів, які Україна могла би перейняти для себе. Метою статті є визначення позитивних та негативних сторін правового регулювання прав національних меншин у Республіці Польща.

Біографія автора

О. Б. Соколовський, Національний університет «Львівська політехніка»

аспірант кафедри політології та міжнародних відносин

Посилання

Гладієвський, П. (2013). Регіональна мова: польський досвід. Відновлено з: https://zbruc.eu/node/7562.
Савицький, Ю. (2012). Мовні пристрасті у Польщі: сілезці хочуть регіональної мови. Відновлено з:
https://www.radiosvoboda.org/a/24694575.html.
Стрийський, І. (2016). Національні меншини в Польщі: хто крім українців?. Відновлено з:
https://naszwybir.pl/28921-2.
Banach-Gutierrez, J., JablonskiM. (2017). Aktualne problemy ochrony wolności i praw mniejszości w Polsce i
naświecie. Pobranez: http://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/79764/Aktualne_problemy_ochrony_wolnosci_i_praw.pdf.
Ganowicz, E. (2015). Mniejszosci naroowe I etniczne w Polscea bezpieczenstwo panstwa. Pobranez:
https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/149602.pdf.
Malicka A. (2015). Niemecko-polska szkola prawa Pobranez: https://wuwr.pl/ppa/article/view/7484/7130.
Prawa mniejszości narodowych i mniejszości etnicznych w prawie międzynarodowym i polskim. (2011).
Pobranez: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/17/plik/ot599.pdf.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Dz.U.
2005 Nr 17 poz. 141. (2005). Pobranez: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20050170141.
Współpraca transgraniczna w Europie. (2003). Pobranez: https://wroclaw.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/wroc/
ASSETS_14-19.pdf.
Опубліковано
2021-05-25