ПСЕВДОМОРФОЗ ЯК ТЕХНІКА СИМВОЛІЗАЦІЇ У ДЕРЖАВОТВОРЧІЙ ПРАКТИЦІ ДОБИ ВІДРОДЖЕННЯ

  • Елла Вікторівна Мамонтова Національний університет «Одеська юридична академія»
Ключові слова: Ренесанс, символ, псевдоморфоз, державотворення, античність, гуманізм

Анотація

Досліджується місце та роль символічного виробництва у державотворчій практиці доби Відродження. Розкривається його специфіка у
контексті сучасних тенденцій домінування технік інформаційного впливу на розвиток суспільства. Показано, що сьогодні інформаційне протистояння проявляється у двох просторових вимірах: як війна у кіберпросторі і війна у просторі смислів. Перша є наслідком технологічного прогресу, друга визначається як війна контенту та боротьба за контроль над каналами його розповсюдження. Одним з потужних засобів розповсюдження контен-
ту у політиці є символізація смислів як перетворення на символ будь-якої дії, що свідомо здійснюється суб’єктом. Даний феномен досліджується на прикладі політико-культурних практик італійського Відродження. Аргументовано, що космополітизм гуманістичного світогляду, відмова від національного елементу у формуванні нової картини світу, фокусування на античності як ключовому джерелі символічного оновлення духовного та соціально-політичного просторів, що набуло характеру псевдоморфозу, значно загальмували націє державотворчі процеси у Середземноморському регіоні Європи.

Біографія автора

Елла Вікторівна Мамонтова, Національний університет «Одеська юридична академія»

доктор політичних наук, професор, професор кафедри політичних теорій Національного університету «Одеська юридична академія»

Посилання

Буркхард Я. Культура Италии в эпоху Возрождения / пер. с нем. М. СПб.: Интрада, 1996. 528 с.

Рассел Б. Мудрость Запада / пер. с англ. М. : Республика, 1998. 480 с.

Гомбрих Э. Символические образы. (Из книги Гомбриха «Символические образы. Исследования искусства Возрождения., 1972г.). Вопросы философии. 2001. № 7. С. 139-148.

Бердяев Н. А. Смысл творчества. Опыт оправдания человека. Философия творчества, культуры и искусства. В 2-х т. Т.1. М. : Искусство, 1994. С. 217–227.

Хейзинга Й. Осень Средневековья. Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции и Нидерландах / пер. с нидерланд. М. : Айрис-пресс, 2004. 544 с.

Панофский Э. Ренесанс и «ренессансы» в искусстве Запада / пер. с англ. М. : Азбука – класика, 2006. 544 с.

Макіавеллі Н. Флорентійські хроніки / перекл. з італ. Флорентійські хроніки. Державець. К.: Основи, 1998. 492 с.

Виллани Дж. Новая хроника или история Флоренции. М. : Наука, 1997. 551 c.

Bruni L., Santini A cura di E. Hisioriarum Florentini populi libri ХП. Rerum italicarum scriptores. Citta di castello. 1926. V. XIX.

Петрарка Ф. Африка («Africa») / Франческо Петрарка Африка. М. : Наука, 1992. 368 с. (Серия: Литературные памятники).

Фуко М. Слова и вещи. Археология гуманитарных наук / пер. с франц. СПб. : A-cad, 1994. 408 с.

Данте Алигьери Монархия / пер. с итал. В. П. Зубова; Комментарии И. Н. Голенищева-Кутузова. М. : «КАНОН-пресс-Ц» – «Кучково поле», 1999. 192 с. (Серия «Публикации ЦФС»).

Мамонтова Е. В. Символічний арсенал Реформації: політико-культурний аспект. Актуальні проблеми політики : зб. наук. пр. НУ «ОЮА». – Одеса : НУ «ОЮА», 2017. Вип. 60. С. 14–24.

Опубліковано
2019-12-03