Політико-правові засади функціонування нових медіа: світовий досвід та Україна

  • І. Ф. Новосельський
Ключові слова: нові медіа, соціальні медіа, конвергентні медіа

Анотація

У статті розглянуто особливості світового законодавчого досвіду у сфері правового регулювання онлайн-медіа. З'ясовано, що вирішення питання правового забезпечення діяльності засобів масової інформації грунтується, з одного боку, на створенні окремих спеціальних норм для регулювання діяльності електронних медіа, з іншого - без створення галузевих законодавчих актів щодо саморегуляції відносин в мережі Інтернет. Зазначено, що міжнародне правове регулювання медіа відбувається в рамках умовних «східної» та «західної» моделей. Перша відрізняється домінантним контролем держави над медіапростором, мінімізацією саморегулювання відносин учасниками інформаційної діяльності. Друга закріплює за державою право регулювати та встановлювати розумний баланс між нормативно-правовою базою й інструментами саморегуляції. У рамках західної моделі запропоновано розгляд двох підходів щодо законодавчо визначеного впливу держави на функціонування засобів масової інформації. У межах підходу «держава-модератор» констатується залежність медіа від змін політичного ландшафту, збільшення урядового контролю над інформаційним простором, застосування методів фінансового тиску, процеси олігархізації медіа, підвищення непрозорості медіавласності (Угорщина, Чехія, Польща, Сербія). Другий підхід «держава-гарант» закріплює рекомендаційний характер норм діяльності конвергентних медіа та мінімізує втручання держави (Німеччина, Франція, Сполучені Штати Америки). Визначено, що проблемним аспектом законодавства європейського медійного простору залишається відсутність у країнах-членах Європейського Союзу узгодженого та послідовного підходу до видалення нелегального контенту в діяльності нових медіа. У результаті розгляду чинного законодавства України засвідчено суперечливість правового забезпечення діяльності засобів масової інформації. Констатовано розгалуженість системи законів щодо діяльності засобів масової інформації, задекларовані наміри узгодити її із законодавством європейських країн відповідно до низки зобов'язань. Проте стверджується, що відсутність дієвих механізмів захисту національного медіапростору України та побудови інформаційного середовища, здатного протистояти загрозам інформаційній безпеці, пропаганді в соціальних медіа, актуалізує необхідність національного регулювання відносин в Інтернеті.

Посилання

Володовська В. Заборони та свободи в інтернеті: як виглядатиме Декларація цифрових прав людини. Zmina. 2019. URL: https://zmina.info/articles/zaboroni_ta_svobodi_v_interneti_jiak_vigljiadatime_ deklaracijia_cifrovih_prav_ljiudini/ (дата звернення: 25.12.2019).
Закони для соцмереж: як протидіяти маніпуляціям в інтернет-просторі. ЦЕДЕМ. 2019. URL: https://cedem.org.ua/news/zakony-dlya-sotsmerezh/ (дата звернення: 25.04.2020).
Конах В. Інтернет-ЗМІ в Україні: проблеми визначення нормативно-правового статусу та врегулювання діяльності : аналітична записка. НІСД. 2013. URL: http://old2.niss.gov.ua/articles/1085/ (дата звернення: 13.05.2020).
Огляд основних положень законопроєкту «Про дезінформацію» та попередні висновки ІМІ. Інститут масової інформації. 2019. URL: https://imi.org.ua/monitorings/oglyad-osnovnyh-polozhen-zakonoproyektu-pro-dezinformatsiyu-ta-poperedni-vysnovky-imi-i31315 (дата звернення: 15.05.2020).
Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування податком на додану вартість електронних послуг, що постачаються нерезидентами фізичним особам, місце постачання яких розташовано на митній території України : проєкт закону України від 19 грудня 2019 р. № 2634. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67703 (дата звернення: 25.04.2020).
Про медіа : проєкт закону України від 27 грудня 2019 р. № 26937. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/
zweb2/webproc4_1?pf3511=67812 (дата звернення: 15.04.2020).
Digital 2020: Global digital overview. URL: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digi-tal-overview (дата звернення: 15.05.2020).
Directive (EU) 2018/1808 of the European parliament and of the Council of 14 November 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32018L1808 (дата звернення: 19.04.2020).
European Commission and IT Companies announce Code of Conduct on illegal online hate speech. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_16_1937 (дата звернення: 19.04.2019).
Hungarians stage Budapest protest against internet tax. BBC news. URL: https://www.bbc.com/news/ world-europe-29783253 (дата звернення: 13.05.2020).
Network Enforcement Act (Netzdurchsetzunggesetz, NetzDG). Federal Law Gazette. I. P. 3352 ff. Valid as from 1 October 2017. URL: https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1245 (дата звернення: 18.04.2019).

Volodovska V. (2019). Zaborony ta svobody v interneti: yak vyhliadatyme Deklaratsiia tsyfrovykh prav liudyny [Prohibitions and freedoms on the Internet: what the Digital Declaration of Human Rights will look like] / Zmina. Retrived from: https://zmina.info/articles/zaboroni_ta_svobodi_v_interneti_jiak_vigljiadatime_ deklaracijia_cifrovih_prav_ljiudini. [in Ukrainian]
Zakony dlia sotsmerezh: yak protydiiaty manipuliatsiiam u internet-prostori [Laws for social networks: how to counteract manipulations in the Internet space] (2019). Retrived from: https://cedem.org.ua/news/ zakony-dlya-sotsmerezh. [in Ukrainian]
Konakh V.K. (2013). Internet-ZMI v Ukraini: problemy vyznachennia normatyvno-pravovoho statusu ta vrehuliuvannia diialnosti: analitychna zapyska [Internet media in Ukraine: problems of determining the legal status and regulation of activities: an analytical note] / NISD, 2013. Retrived from: http://old2.niss.gov.ua/ articles/1085. [in Ukrainian]
Ohliad osnovnykh polozhen zakonoproektu "Pro dezinformatsiiu" ta poperedni vysnovky IMI [Review of the main provisions of the draft law "On Disinformation"; and preliminary conclusions of IMI] (2019). Retrived from: https://imi.org.ua/monitorings/oglyad-osnovnyh-polozhen-zakonoproyektu-pro-dezinformatsiyu-ta-poperedni-vysnovky-imi-i31315. [in Ukrainian]
Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy shchodo opodatkuvannia podatkom na dodanu vartist elektronnykh posluh, shcho postachaiutsia nerezydentamy fizychnym osobam, mistse postachannia yakykh roztashovano na mytnii terytorii Ukrainy: proekt Zakonu Ukrainy 2019, № 2634 [On amendments to the Tax Code of Ukraine on value added tax on electronic services supplied by non-residents to individuals whose place of supply is located in the customs territory of Ukraine: draft Law of Ukraine] (2019). Retrived from: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67703. [in Ukrainian]
Pro media: proekt Zakonu Ukrainy 2019, № 2693 (2019). Retrived from: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/ zweb2/webproc4_1?pf3511=67812. [in Ukrainian]
Digital 2020: Global digital overview. Retrived from: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview.
Directive (EU) 2018/1808 of the European parliament and of the Council of 14 November 2018 (2018). Retrived from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32018L1808.
European Commission and IT Companies announce Code of Conduct on illegal online hate speech (2016). Retrived from: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_16_1937.
Hungarians stage Budapest protest against internet tax (2014). Retrived from: https://www.bbc.com/news/ world-europe-29783253.
Network Enforcement Act (Netzdurchsetzunggesetz, NetzDG), Federal Law Gazette I, p. 3352 ff. (2017). Re-trived from: https://germanlawarchive.iuscomp.org/?p=1245.
Опубліковано
2020-09-02