Репрезентація політичних акторів у цифровому політичному дискурсі України у 2019 році: формальний аналіз

  • Н. О. Стеблина
Ключові слова: цифровий політичний дискурс, політична комунікація, Україна, вибори, формальний аналіз

Анотація

У статті здійснено формальний аналіз цифрового політичного дискурсу України за 2019 рік. Інформація збиралася за допомогою програми find_political_actors.py, написаної мовою Python. Усього було оброблено більше 21 тис. заголовків новин сайту «Українська правда». Формальний аналіз проводився за трьома показниками, як-от: диверсифікація, унікальність та збалансованість. Середній показник диверсифікації - 1,1, цей показник у 2019 році продовжує знижуватися порівняно з попередніми роками спостережень. Однак бачимо періоди більшої і меншої диверсифікації. У 2019 році вони збігаються з передвиборчою кампанією та виборами. Проте зміна влади не призводить до змін у дискурсі за цим показником. Середній показник унікальності - 17,7%. У 2019 році увага була зосереджена на тих самих політичних акторах. І відсоток унікальних політичних суб'єктів та інститутів знижується із часом. Водночас поява нових політичних акторів у 2019 році не призвела до зміни цього показника. Між показником диверсифікації й унікальності є негативна кореляція (-0,8). Отже, у періоди більшої диверсифікації дискурсу в ньому репрезентовані ті самі особи. Щодо збалансованості ЦПД, фіксуємо збільшення показника до 0,7, однак пізніше спостерігається зниження і стабілізація показника на рівні 0,25. За рейтингом згадуваності фіксуємо чітку, без коливань зміну уваги до президента в місяць переобрання, а також постійну зміну другої за популярністю позиції. Для дискурсу це може означати певний період невизначеності, коли за фігурою президента не стоять інші впливові постаті. Отримані результати означають, що в основному політичний текст містить згадку про одну особу, із часом діалогічність дискурсу зменшується. Окрім того, що в цифровому політичному дискурсі стає все менше діалогічності, взаємодія зводиться до тих самих акторів. Поступово зростає розрив між першою, найбільш впливовою та статусною позицією (зазвичай президент) та другою позицією в рейтингу згадуваності. За таких умов президент має певну монополію на присутність у дискурсі, а отже - на формування порядку денного.

Посилання

Atton C. Alternative Media. London : Sage, 2002.
Bennet L., Lawrence R., Livingston S. When the press fails. Political power and the News Media from Iraq to Katrina. Chicago : the University of Chicago press, 2008.
Populism in Online Election Coverage / S. Blassnig et al. Journalism Studies. 2019. № 20 (8). P. 1110-1129. DOL10.1080/1461670X.2018.1487802.
Broersma M., Graham T. Twitter as a news source: How Dutch and British newspapers used tweets in their news coverage, 2007-2011. Journalism Practice. 2013. № 7(4). P. 446-464. DOI:10.1080/17512786.2013.802481.
Нам не потрібні ЗМІ, щоб спілкуватися із суспільством, - Богдан. Censor.net.ua. 2019. URL: https://censor.net.ua/ua/news/3141117/ nam_ne_potribni_zmi_schob_spilkuvatysya_iz_suspilstvom_ bogdan_video.
Favorable Opportunity Structures for Populist Communication: Comparing Different Types of Politicians and Issues in Social Media, Television and the Press / N. Ernst et al. The International Journal of Press/Politics. 2019. № 24(2). P. 165-188. DOI:10.1177/1940161218819430.
Heiss R., von Sikorski C., Matthes J. Populist Twitter Posts in News Stories: Statement Recognition and the Polarizing Effects on Candidate Evaluation and Anti-Immigrant Attitudes. Journalism Practice. 2019. № 13.
P. 20-38. DOI: 10.1080/17512786.2018.1564883.
Kenix L. Blogs as Alternative. Journal of Computer-Mediated Communication. 2009. № 14. P. 790-822.
Lee J., Xu W. The more attacks, the more retweets: Trump's and Clinton's agenda setting on Twitter. Public Relations Review. 2018. № 44(2). P. 201-213. DOI: 10.1016/j.pubrev.2017.10.002.
Lopez-Rabadan P., Mellado C. Twitter as a space for interaction in political journalism. Dynamics, consequences and proposal of interactivity scale for social media. Communication & Society. 2019. № 32(1). P. 1-18. DOI:
10.15581/003.32.1.1-18.
Matuszewski P., Szabo G. Are Echo Chambers Based on Partisanship? Twitter and Political Polarity in Poland and Hungary. Social Media + Society. 2019. DOI: 10.1177/2056305119837671.
McGranahan C. A Presidential Archive of Lies: Racism, Twitter, and a History of the Present. International Journal of Communication. 2019. № 13. P. 3164-3182.
Ott B. The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement. Critical Studies in Media Communication. 2017. № 34(1). P. 59-68. DOI: 10.1080/15295036.2016.1266686.
Pain P., Chen G. The President Is in: Public Opinion and the Presidential Use of Twitter. Social Media + Society.
2019. DOI: 10.1177/2056305119855143.
Park C., Kaye B. Expanding Visibility on Twitter: Author and Message Characteristics and Retweeting. Social
Media + Society. 2019. DOI: 10.1177/2056305119834595.
Perez-Curiel C., Naharro P. Political influencers. A study of Donald Trump's personal brand on Twitter and its impact on the media and users. Comunicacion y Sociedad. 2019. № 32(1). P. 57-76. DOI:10.15581/003.32.1.57-75. Schneiker A. Telling the Story of the Superhero and the Anti-Politician as President: Donald Trump's Branding on Twitter. Political Studies Review. 2019. № 17(3). P. 210-223. DOI: 10.1177/1478929918807712.
Tari Z., Emamzadeh Z. An Analysis of the Media Messages during the 2016 U.S. Presidential Election: A Thematic Comparison between CNN News and Donald Trump's Tweets. Journal of Politics and Law. 2018. № 11 (2). P. 78-87. DOI: 10.5539/jpl.v11n2p78.
Thompson M. Enough Said: What's Gone Wrong with the Language of Politics? New York : St. Martin's Press,
2016.
Whose Lives Matter? Mass Shootings and Social Media Discourses of Sympathy and Policy, 2012-2014 / Y. Zhang et al. Journal of Computer-Mediated Communication. 2019. № 24 (4). P. 182-202. DOI:10.1093/jcmc/
zmz009.
Attention and amplification in the hybrid media system: The composition and activity of Donald Trump's Twitter following during the 2016 presidential election / Y. Zhang et al. New Media & Society. 2018. № 20(9).
P. 3161-3182. DOI: 10.1177/1461444817744390.
Лалл Дж. Мас-медіа, комунікація, культура: Глобальний підхід. Київ : К.І.С., 2002.
Морозова О. Политико-коммуігикационньїе процессы в политическом управлении. Вестник Московского государственного гуманитарного университета имени М.А. Шолохова. 2011. № 3. С. 104-108.
Штромайєр Г. Політика і мас-медіа. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008.

Atton, C. (2002). Alternative Media, London: Sage.
Bennet, L., Lawrence, R., & Livingston S. (2008). When the press fails. Political power and the News Media from Iraq to Katrina. Chicago: the University of Chicago press.
Blassnig, S., Ernst, N., Buchel, F., Engesser, S., & Esser, F. (2019). Populism in Online Election Coverage. Journalism Studies 20(8), 1110-1129. doi:10.1080/1461670X.2018.1487802
Broersma, M., & Graham, T. S. (2013). Twitter as a news source: How Dutch and British newspapers used
tweets in their news coverage, 2007-2011. Journalism Practice 7(4), 446-464. doi: 10.1080/17512786.2013.802481.
Censor.net.ua (2019). Nam ne potribru ZMI, shhob spіlkuvatisja іz susp^'sWorn, - Bogdan. VIDEO [We don't need mass media to speak with society - Bogdan. Vieo] Retrieved from: https://censor.net.ua/ua/ news/3141117/nam_ne_potribni_zmi_schob_spilkuvatysya_iz_suspilstvom_bogdan_video.
Ernst, N., Esser, F., Blassnig, S., & Engesser, S. (2019). Favorable Opportunity Structures for Populist Communication: Comparing Different Types of Politicians and Issues in Social Media, Television and the Press. The International Journal of Press/Politics. 24 (2), 165-188. doi: 10.1177/1940161218819430.
Heiss, R., von Sikorski , C., & Matthes, J. (2019). Populist Twitter Posts in News Stories: Statement Recognition and the Polarizing Effects on Candidate Evaluation and Anti-Immigrant Attitudes. Journalism Practice. 13,
20-38. doi: 10.1080/17512786.2018.1564883.
Kenix L.J. (2009) Blogs as Alternative. Journal of Computer-Mediated Communication. 14, 790-822.
Lee, J., & Xu, W.W. (June 2018 г.). The more attacks, the more retweets: Trump's and Clinton's agenda setting on Twitter. Public Relations Review. 44(2), 201-213. doi: 10.1016/j.pubrev.2017.10.002.
Lopez-Rabadan, P., & Mellado, C. (2019). Twitter as a space for interaction in political journalism. Dynamics, consequences and proposal of interactivity scale for social media. Communication & Society. 32(1), 1-18. doi:
10.15581/003.32.1.1-18.
Matuszewski, P., & Szabo, G. (2019). Are Echo Chambers Based on Partisanship? Twitter and Political Polarity
in Poland and Hungary. Social Media + Society. doi: 10.1177/2056305119837671.
McGranahan, C. (2019). A Presidential Archive of Lies: Racism, Twitter, and a History of the Present. International Journal of Communication 13, 3164-3182.
Ott, B.L. (2017). The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement. Critical Studies in Media
Communication. 34 (1), 59-68. doi: 10.1080/15295036.2016.1266686.
Pain, P., & Chen, G. (2019). The President Is in: Public Opinion and the Presidential Use of Twitter. Social Media + Society. doi: 10.1177/2056305119855143.
Park, C.S., & Kaye, B.K. (2019). Expanding Visibility on Twitter: Author and Message Characteristics and Retweeting. Social Media + Society. doi: 10.1177/2056305119834595.
Perez-Curiel, C., & Naharro, P.L. (2019). Political influencers. A study of Donald Trump's personal brand on Twitter and its impact on the media and users. Comunicacion y Sociedad. 32(1), 57-76. doi: 10.15581/
003.32.1.57-75.
Schneiker, A. (2019). Telling the Story of the Superhero and the Anti-Politician as President: Donald Trump's Branding on Twitter. Political Studies Review. 17(3), 210-223. doi: 10.1177/1478929918807712.
Tari, Z.G., & Emamzadeh, Z. (2018). An Analysis of the Media Messages during the 2016 U.S. Presidential Election: A Thematic Comparison between CNN News and Donald Trump's Tweets. Journal of Politics and Law. 11(2), 78-87. doi: 10.5539/jpl.v11n2p78.
Thompson, M. (2016). Enough Said: What's Gone Wrong with the Language of Politics? New York: St. Martin's Press.
Zhang, Y., Shah, D., Foley, J., Abhishek, A., Lukito, J., Suk, J., ... Garlough, C. (July 2019 г.). Whose Lives Matter? Mass Shootings and Social Media Discourses of Sympathy and Policy, 2012-2014. Journal of Computer-Mediated Communication. (24(4)), 182-202. doi: 10.1093/jcmc/zmz009.
Zhang, Y., Wells, C., Wang, S., & Rohe, K. (2018). Attention and amplification in the hybrid media system: The composition and activity of Donald Trump's Twitter following during the 2016 presidential election. New
Media & Society. (20(9)), 3161-3182. doi: 10.1177/1461444817744390.
Lull J. (2002). Mas-media, komunikacija, kul'tura: Global'nij pidhid [Mass-media, communication, culture: Global approach]. Kyiv: К.І.С.
Morozova O.S. (2011). Politiko-kommunikacionnye processy v politicheskom upravlenii [Political and Communication processes in political management]. VestnikMGGUimeni M.A. Sholohova. 3, 104-108.
Strohmeier, G. (2008). Politika i mas-media [Politics and Mass-Media]. Kyiv: Vyd. dim "Kyevo-Mogiljans'ka akadermja''.
Опубліковано
2020-09-02