Клієнтелізм як політико-психологічний феномен
Анотація
У статті розглянуто явище клієнтелізму у розрізі процесів моделювання систем представництва інтересів в політиці. Окреслено історичні етапи його становлення та функціонування. Виокремлено його специфіку як політико-психологічного феномену.
Доведено, що, зростаюча спеціалізація та інституалізація політичної діяльності у демократичних суспільствах не припинила клієнтелістичних практик, не зважаючи на їх архаїчність та невідповідність етичним принципам демократичного ідеалу. Актуальність клієнтелізму пояснюється його глибинною психологічною природою. Клієнтелізм завжди грунтується на персоналізованих обмінах та інструментах впливу, а клієнтела представляє собою спільноту, яка базується на психологічній сумісності матеріально та емоційно залежних від лідера членів, і функціонує на основі їх безумовного підпорядкування.
Обгрунтовано, що на сучасному етапі клієнтелізм здебівльшого знаходить благодатний грунт на локальному рівні політики. Дана характеристика локального політичного режиму. Показано, що локальні політичні клієнтели будуються за принципом вертикальної мережи, в якій в ролі привілейованих «патронів» виступають формальні інститути влади, а залежні від них «клієнти» (різноманітні групи інтересів) намагаються впливати на прийняття рішень через опосередковані механізми нерівноцінного обміну в умовах монополії на доступ до ресурсів. У такій ситуації головним інструментом забезпечення панівних позицій місцевої влади стає адміністративний ресурс. Найбільш наочно специфіка локального клієтелізму проявляється у перехідних суспільствах. Зокрема багатий фактологічний матеріал для аналізу клієнтелізму як соціального, економічного, політичного явища та психологічного феномену надає нам пострадянській простір. Показано, що в період системних трансформацій, клієн-тела може бути прийнятною як «перехідна» модель представництва інтересів в політиці, адже за умов її тимчасовості сприятиме консолідації місцевої влади, місцевих еліт та громади. Втім якщо на зміну клієнтелі не прийде більш інституціалізована система політичних ролей, це може значно загальмувати демократичний транзит.
На основі політико-психологічного аналізу відносин клієнтелістичного типу відзначено, що вони не є антагоністичними демократії та не перебувають у повному протиріччі з бюрократичною логікою її політико-адміністративних інституцій. І хоча офіційні уявлення про легітимні форми представництва інтересів в політиці призводять до дискредитації клієнтелізму і, через це, телепортують його в сфери неофіційних коридорів влади, дане явище залишається структурованою частиною представницьких демократій у силу його психологічної природи.
Посилання
Дьяконова, И. М.,. Неронова, В. Д., Свенцицкая, И. С. (ред.) (1989) История древнего мира. Т. 3. Упадок древних обществ. (Изд 3-е). Москва: Наука.
Маяк, И.Л., Попов, В.А. Клиентелла. Большая российская энциклопедия. Получено с: https://bigenc.ru/ ethnology/text/2624329
Маяк, И. Л., & Попов, В. А. Клиентелла. Большая российская энциклопедия. Получено с https://bigenc.ru/
ethnology/text/2624329
Куббель, Л.Е. (1988). Очерки потестарно-политической этнографии. Москва: Наука.
Briquet, Jean-Louis Clientelism. Encyclopedia Britannica. Retrieved from https://www.britannica.com/topic/ clientelism
Braund, D. (1984). Rome and Friendly King. The Character of Client Kingship. L.-N.Y.
Eisenstadt, S.N., & Roniger, L. (1984). Patrons, Clients and Friends. Interpersonal relations and the Structure of Trust in Society. Cambridge.
Fried, Morton H. (1967). The Evolution of Political Society. New York: Random House.
Fustel de Coulanges, Numa Denis (2017.) The Ancient City: A Study of the Religion, Laws, and Institutions of Greece and Rome. CreateSpace Independent Publishing Platform. Scotts Valley, California, US.
Hickens, Allen (June 2011). «ClienteHsm». Annual Review of Political Science. 14: 289-310. doi.org/10.1146/ annurev.polisci.031908.220508
Marcone, A. (2008). From patronage to patrocinium. The Cambridge Ancient History. Vol. XIII. The Late Empire, A.D. 337-425. Ed. by Av. Cameron, P. Garnsey. Cambridge.
De Martino, F. (1951). Storia della Costituzione romana: Monografie. Napoli: Jovene. Sahlins, Marshall David (1960). Evolution and Culture. University of Michigan Press. Saller, R.P. (1982). Personal Patronage under the Early Empire. Cambridge.
Scambary, James (28 Mar 2019). The Foundations of a Clientelist State. Conflict, Identity, and State Formation in East Timor 2000 - 2017. Series:Verhandelingen van het KoninklijkInstituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, Volume: 311 .Publisher: Brill Online Publication. Retrieved from https://brill.com/view/title/54462.
Stokes, Susan C. 2013). Political Clientelism. The Oxford Handbook of Political Science. Oxford University
Press. Doi:10.1093/oxfordhb/9780199604456.013.0031
Briquet, Jean-Louis Clientelism. Encyclopedia Britannic. Retrieved from https://www.britannica.com/topic/ clientelism
Braund, D. (1984). Rome and Friendly King. The Character of Client Kingship. L.-N.Y.
Dyakonova, I. M.,. Neronova, V. D., Sventsitskaya, I. S. (red.) (1989) Istoriya drevnego mira. T. 3. Upadok drevnih obschestv. (Izd 3-e). Moskva: Nauka. [Ancient world history. T. 3. Decline of ancient societies. (Ed 3.)]. Moscow: Science. [in Russian].
Eisenstadt, S.N., & Roniger, L. (1984). Patrons, Clients and Friends. Interpersonal relations and the Structure of Trust in Society. Cambridge.
Fried, Morton H. (1967). The Evolution of Political Society. New York: Random House.
Fustel de Coulanges, Numa Denis (2017.) The Ancient City: A Study of the Religion, Laws, and Institutions of Greece and Rome. CreateSpace Independent Publishing Platform. Scotts Valley, California, US.
Gilbo, E. (2003): Klientela kak osnova sotsialnoy strukturyi rossiyskogo obschestva XXI veka. Polucheno s http://gilbo.ru/index.php?page=articlesminskseminar&art=138 [Clientele as the basis of the social structure of Russian society in the 21st century]. Retrieved from http://gilbo.ru/index.php?page=articlesminsksemin ar&art=138 [in Russian]
Hickens, Allen (June 2011). Clientelism. Annual Review of Political Science. 14: 289-310. doi.org/10.1146/ annurev.polisci.031908.220508
Kubbel, L.E. (1988). Ocherki potestarno-politicheskoy etnografii. Moskva: Nauka. [Essays on potestarno-political ethnography]. Moscow: Science. [in Russian].
Marcone, A. (2008). From patronage to patrocinium. The Cambridge Ancient History. Vol. XIII. The Late Empire, A.D. 337-425. Ed. by Av. Cameron, P. Garnsey. Cambridge.
De Martino, F. (1951). Storia della Costituzione romana: Monografie. Napoli: Jovene.
Mayak, I. L., Popov, V. A. «Klientella». Bolshaya rossiyskaya entsiklopediya. Polucheno s https://bigenc. ru/ethnology/text/2624329. [«Clientele». Great Russian Encyclopedia]. Retrieved from https://bigenc.ru/ ethnology/text/2624329. [in Russian].
Sahlins, Marshall David (1960). Evolution and Culture. University of Michigan Press. Sailer, R.P. (1982). Personal Patronage under the Early Empire. Cambridge.
Scambary, James (28 Mar 2019). The Foundations of a Clientelist State. Conflict, Identity, and State Formation in East Timor 2000 - 2017. Series:Verhandelingen van het KoninklijkInstituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, Volume: 311 .Publisher: Brill Online Publication. Retrieved from https://brill.com/view/title/54462.
Stokes, Susan C. (Sep 2013). Political Clientelism. The Oxford Handbook of Political Science. Oxford University Press. Doi:10.1093/oxfordhb/9780199604456.013.0031