Політична відповідальність суб'єктів виборчого процесу

Ключові слова: політична відповідальність, суб'єкти політичного процесу

Анотація

Проблеми застосування політичної відповідальності як важливого інструменту регулювання та контролю політичного процесу останнім часом посідають одне із центральних місць в сучасному політологічному дискурсі. Багатогранність поняття політичноі відповідальності викликає чимало дискусій серед науковців, що викликає неоднакове ставлення до ii суб'єктного складу та порядку застосування. Питання легітимації політичноі відповідальності заслуговує на додаткову увагу та викликає необхідність проведення подальших досліджень ii суб'єктивного складу.

Політична відповідальність суб'єктів виборчого процесу в ракурсі введення у дію нового консолідованого документу - Виборчого кодексу України обгрунтувала актуальність обраної теми дослідження. На основі аналізу легітимних законодавчих актів та досвіду виборів в Україні були виокремленні особливості політичноі відповідальності суб'єктів виборчого процесу. Встановлено, що усі суб'єкти виборчого процесу можуть понести ту чи іншу форму політичноі відповідальності. Особливістю політичноі відповідальності вказаних суб'єктів є наявність поттико-ггравової відповідальності тільки у Центральної виборчої комісії, політичних партій та осіб, які зареєстрували себе в якості кандидатів на конкретних політичних виборах.

На основі проведеного порівняльного аналізу виявлені підстави політичноі відповідальності політичних партій і політичних кандидатів, якими є політична бездіяльність, незаконна діяльність, спрямована проти територіальної цілісності та суверенітету, нездійснення програмних передвиборчих обіцянок, аморальна чи неетична поведінка, а санкціями слугують заборона діяльності, анулювання реєстраційного свідоцтва, суспільний осуд, критика з боку ЗМІ, громадських організацій, виборців, суспільства, непереобрання на новий термін, публічне визнання своїх помилок, акції громадської непокори тощо.

Проведене дослідження дає підстави стверджувати, що політична відповідальність виборців полягає у здійсненні неправильного політичного вибору та неучасті у виборчому процесі. Усі вказані суб'єкти, офіційні спостерігачі та виборці несуть морально-політичну відповідальність у вигляді дії чи бездіяльності. Відсутність законодавчо передбаченої політико-правово'і відповідальності у всіх суб'єктів виборчого процесу призводить до підвищеної кількості незначних процесуальних правопорушень під час голосування та підрахунку голосів, недбалого ставлення до виборчого процесу загалом.

Посилання

Виборчий кодекс від 19 грудня 2019 року № 396-IX. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020, №№ 7, 8, 9, ст. 48.
Відомості щодо зареєстрованих у встановленому законом порядку політичних партій станом на 01.01.2020. Офіційний сайт Міністерства юстиції України. URL: https://minjust.gov.ua/rn/4561 (дата звернення: 08.11.2020).
Джалилов ЭА. Юридическая ответственность политических партий в Российской Федерации : авто-реф. дисс. канд. юрид. наук. Казань. 2012. 26 с.
Евтюхин IO.A. Юридическая ответственность политических партий в избирательном процессе: перспективы правового регулирования. Теория и практика общественного развития. 2017. N 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yuridicheskaya-otvetstvennost-politicheskih-partiy-v-izbiratelnom-protsesse-perspektivy-pravovogo-regulirovaniya (дата звернення: 0B.11.2020).
Кількісні характеристики виборчої кампанії. Офіційний сайт Центральної виборчої комісії. URL: https://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2019/wp001pt001f01=920.html (дата звернення: 0B.11.2020).
Ковальов Д.В., Пономаренко AJ5. Політична відповідальність народу. Політичне життя. 2019. N 1. С. 31-36. Колісник Г.О. Консолідуюча сила становлення громадянського суспільства та його вплив на легіти-мність та ефективність державного управління. Державне будівництво. 2009. N 2. URL: file:///C:/Users/ user/Downloads/DeBu_2009_2_43.pdf (дата звернення: 0B.11.2020).
Місцеві ради, депутати яких обираються за системою пропорційного представництва : місцеві вибори 25.10.2020. Офіційний сайт Міністерства юстиції України. URL: https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/ pvm00Bpt001f01=695pt00_t001f01=695.html (дата звернення: 0B.11.2020).
Нисневич KI).A. Політична відповідальність: інституційна постановка проблеми. Полис. Политические
исследования. 2013. N 4. С. 62-74.
Офіційний сайт Центральної виборчої комісії. URL: https://www.cvk.gov.ua/ (дата звернення: 0B.11.2020).
Про дострокове припинення повноважень усього складу Центральної виборчої комісії : Постанова Верховної Ради України від 3 вересня 2019 року N 90-IX. URL: http://www.golos.com.ua/article/321737?fbclid= IwAR1iDrVCTl0YuTsNopc6lmJtxztupGcgYcNWgTdvoWiCgM2Qmvc3voY--Do (дата звернення: 0B.11.2020).
Про Центральну виборчу комісію : Закон України від 30 червня 2004 року N 1932-IV. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, № 36, ст. 44S.
Риженкова Л.І. Партійно-громадська взаємодія як чинник розвитку сучасних політичних партій. Філософія і політологія в контексті сучасної культури. 2013. Вип. 6(2). С. 172-176.
Фокіна О.С. Основні суперечності у формуванні інститутів громадянського суспільства в Україні. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2014. Випуск 14. С. 41.
Халдай І.В. Політична відповідальність влади як складник побудови правової держави. Актуальні проблеми політики : зб. наук. пр. / редкол.: С.В. Ківалов (керівник авт. кол.), Л.І. Кормич (ред.), M.A. Польовий (відп. секр.) [та ін.]; ОНИЭД, Південноукр. центр гендер. проблем. Одеса, 2009. Вип. 37. С. 339-345.
Шай Р. Проблеми функціонування політичних партій в Україні та шляхи удосконалення їхньої діяльності. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2016. N B55. С. 2B2-2B6.
Ярошенко В.М. Політична відповідaльніcть як чинник забезпечення демокрaтичного розвитку в Україні. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Політологія. 2016. Т. 2B4. Вип. 272. С. 5B-63.

Viborchij kodeks vid 19 grudnya 2019 r. N 396-IX. Vídomostí Verho^v^ Radi Ukraini (VVR), 2020, NN 7, B, 9, st. 4B.
Dzhalilov E.A. YUridicheskaya otvetstvennost' politicheskih partij v Rossijskoj Federacii : avtoref dis kand. yurid. nauk. Kazan'. 2012. 26 s.
Nisnevich YU.A. PoHtichna vidpovidalnist': ^01110)^ postanovka problemi. Polis. Politicheskie issledovaniya. 2013. N 4. S. 62-74.
Evtyuhin YU.A. YUridicheskaya otvetstvennost' politicheskih partij v izbiratel'nom proces se: perspektivy pravovogo regulirovaniya. Teoriya i praktika obshchestvennogo razvitiya. 2017. N 9. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/yuridicheskaya-otvetstvennost-politicheskih-partiy-v-izbiratelnom-protsesse-perspektivy-pravovogo-regulirovaniya (data zvernennya: 0B.11.2020).
Kovalov D.V., Ponomarenko A.B. PoHtichna vidpovidalnist' narodu. PoHtichne zhittya. 2019. N 1. S. 31-36.
YAroshenko V.M. PoHtichna vidpovidalnic' yak chinnik zabezpechennya demokratichnogo rozvitku v Ufamnl Naukovi praci CHornomors'kogo derzhavnogo umversitetu imeni Petra Mogili kompleksu "l&vo-Mogilyans'ka akadeimya". Seriya: Politologiya. 2016. T. 2B4. Vip. 272. S. 5B-63.
Ofiajnij sajt Centralnoї viborchoü komisiї. URL: https://www.cvk.gov.ua/ (data zvernennya: 0B.11.2020).
Pro dostrokove pripinennya povnovazhen vsogo skladu Centralnoї viborchoї konusn: Postanova Verhovnoї Radi Ufa-ami wd 3 veresnya 2019 roku. N 90-IX. URL: http://www.golos.com.ua/article/321737?fbclid=Iw AR1iDrVCTl0YuTsNopc6lmJtxztupGcgYcNWgTdvoWiCgM2Qmvc3voY--Do (data zvernennya: 0B.11.2020).
Pro centralnu viborchu komisiyu : Zakon Ufaämi wd 30 chervnya 2004 r. N 1932-IV. Vidomosti Verhovnoї Radi Ukrami (VVR), 2004, N 36, st. 44B.
Vidomosti shchodo zareestrovanih u vstanovlenomu zakonom poryadku poHtichnih partij stanom na 01.01.2020 r. Oficijnij sajt Ministerstva yusticii Ukraini. URL: https://minjust.gov.ua/rn/4561 (data zvernennya: 08.11.2020).
Kilkisni harakteristiki viborchoi kampanii. Oficijnij sajt Centralno'i viborchoi komisii. URL: https://www.cvk.gov.ua/pls/vnd2019/wp001pt001f01=920.html (data zvernennya: 08.11.2020).
Miscevi radi, deputati yakih obirayutsya za sistemoyu proporcijnogo predstavnictva : miscevi vibori 25.10.2020. Oficijnij sajt Ministerstva yusticii Ukraini. URL: https://www.cvk.gov.ua/pls/vm2020/ pvm008pt001f01=695pt00_t001f01=695.html (data zvernennya: 08.11.2020).
Fokina O.S. Osnovni superechnosti u formuvanni institutiv gromadyanskogo suspilstva v Ukraini. Naukovij chasopis NPU imeni M.P. Dragomanova. 2014. Vipusk 14. S. 38-44. S. 41.
Rizhenkova L.I. Partijno-gromadska vzaemodiya yak chinnik rozvitku suchasnih politichnih partij. Filosofiya i politologiya v konteksti suchasnoi kulturi. 2013. Vip. 6(2). S. 172-176.
Haldaj I.V. Politichna vidpovidalnist' vladi yak skladova pobudovi pravovoi derzhavi. Aktualni problemi politiki : zb. nauk. pr. / redkol.: S.V. Kivalov (kerivnik avt. kol.), L.I. Kormich (red.), M.A. Polovij (vidp. sekr.) [ta in.]; ONYUA, Pivdennoukr. centr gender. problem. Odesa, 2009. Vip. 37. S. 339-345.
Kolisnik G.O. Konsoliduyucha sila stanovlennya gromadyanskogo suspilstva ta jogo vpliv na legitimnist' ta efektivnist' derzhavnogo upravlinnya. Derzhavne budivnictvo. 2009. № 2. URL: file:///C:/Users/user/ Downloads/DeBu_2009_2_43.pdf (data zvernennya: 08.11.2020).
SHaj R. Problemi funkcionuvannya politichnih partij v Ukraini ta shlyahi udoskonalennya ihnoi diyalnosti. Visnik Nacionalnogo universitetu "Lvivska politekhnika". YUridichni nauki. 2016. № 855. S. 282-286.
Опубліковано
2021-01-18