Політика у сфері вищої освіти Іспанії за часів диктатури Ф. Франко

Ключові слова: франкістська Іспанія, освітня політика, фашистський режим, католицька церква, іспанські університети

Анотація

У статі розглянута державна політика у сфері вищої освіти Іспанії за часів диктатури Ф. Франко (1939-1975), визначені основні напрями, ідеологічні засади та інструменти трансформації університетської системи країни.

Виявлено, що підходи фашистського режиму до розуміння ролі та функцій освіти у суспільному житті кардинально відрізнялися від освітньої політики часів ІІ Республіки. Тому освіта стала предметом посиленої уваги фашистів і клерикалів, які прагнули повністю нівелювали прогресивно-демократичні зміни в освіті республіканських урядів. Це виявилося у введенні цензури навчальних і наукових праць на відповідність ідейним принципам «нової держави», масових чистках викладацького складу від нелояльних елементів, індоктринації освітніх програм, скасуванні обмеженої академічної автономії вишів, жорсткому контролі за соціальним складом студентів.

У статті послідовно розкривається посилення впливу на академічне життя іспанських університетів державної бюрократії, католицької церкви та правлячої партії. Зазначається, що освітнє міністерство франкістської Іспанії неформально було віддано у відання клерикалів, але партійні функціонери Фаланги постійно прагнули зміцнити свій політичний вплив на університети. Тому між Фалангою та церквою точилася кулуарна боротьба за розподіл сфер впливу у вищій освіті.

Особлива увага приділяється процесу інтеграції іспанських університетів до корпоративної держави Ф. Франко. Ректори університетів були включені до складу реформованого парламенту, а викладачі отримали статус державних службовців. Призначення на вищі адміністративні посади у вишах здійснювалося диктатором і міністром освіти, а отримання посади професора потребувало рекомендації партії.

Встановлено, що в рамках франкістського режиму університети виконували не стільки освітні та наукові, скільки ідеологічні і селективні функції. Фашистська верхівка бачила суспільною місією вищої школи формування управлінської та інтелектуальної еліти, яка мала зміцнити політичний порядок. Тому вища освіта хоч і була формально безкоштовною, аде її доступність обмежувалася жорсткими формальними (високі освітні вимоги) та неформальними (соціальне походження, політична лояльність) фільтрами. Це перетворювало вищу освіту на своєрідну пільгу вищим верствам суспільства за підтримку режиму. Лише всередині 1960-х років під тиском економічних вимог франкістський режим пішов на розширення доступу до вищої освіти для вихідців із середнього та частково робітничого класів.

Посилання

Волков М.С. Испанская политическая элита периода правления Франко. Исторический журнал: научные исследования. 2013. № 2(14). С. 148-157.
Годлевська В. Реформа системи освіти в умовах консолідації демократичного режиму в Іспанії. Україна -Європа - Світ : збірник наукових праць. Серія: Історія, міжнародні відносини. 2013. Вип. 12. С. 98-105.
Дронова С.Ю. Вопрос политической социализации молодёжи в контексте современной испанской системы образования. Вестник Финансового университета. Гуманитарные науки. 2017. № 2. С. 82-87.
Жоан Мария Томас. Единая партия режима Франко. Берегиня. 2016. № 4(31). С. 215-220.
Іваницька О.П. Ідеологія та суспільно-політичні доктрини державного урядування у франкістській
Іспанії: сучасні підходи. Політичне життя. 2019. № 4. С. 71-81.
Лесняк В.Ю. Політико-правовий статус Кортесів у системі влади франкістської Іспанії (1939-1975). Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. 2012. Вип. 23. С. 410-423.
Постригач Н. Історичні передумови децентралізації освіти Королівства Іспанія. Порівняльно-педагогічні студії. 2012. N 4. С. 49-53.
Рыбина Н.В. Методы управления массовым сознанием в тоталитарных и авторитарных режимах (Гитлера, Муссолини, Франко). Голос минувшего. Кубанский исторический журнал. 2012. N 1-2. С. 129-135.
Сапицька О.М., Золотар С.А. Освіта в Іспанії за часів диктатури Франциско Франко. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2017. N 1. С. 93-99.
Терещук A.A. «Говори на языке империи»: к вопросу о положении каталанского языка в период правления Ф. Франко (1939-1975). Вестник Челябинского государственного университета. Филологические науки. 2018. N 4(414). С. 153-162.
Чума Б. Іспанська «війна за історію»: політика, історіографія та шкільна освіта. Україна модерна. 2012. N 19: Як писати підручники історії. С. 63-88.
Филатов T.A. Система контроля над СМИ и пропагандой во франкистской Испании. Новая и новейшая история. 2017. N 2. С. 40-48.

VoIkov M.S. (2013) Ispanskaya poIiticheskaya eIita perioda pravIeniya Franko. Istoricheskiy zhurnal : nauchnye issledovaniya. N 2(14), p. 148-157 (in Russian).
HodIevska V. (2013) Reforma systemy osvity v umovakh konsoIidatsii demokratychnoho rezhymu v Ispanii. Ukraina-Yevropa-Svit : Zbirnyk naukovykh prats. Seriia: Istoriia, mizhnarodni vidnosyny. VoI. 12, p. 98-105 (in Ukrainian).
Dronova S.Yu. (2017) Vopros poIiticheskoy sotsiaIizatsii moIodezhi v kontekste sovremennoy ispanskoy sistemy obrazovaniya. Vestnik Finansovogo universiteta. Gumanitarnye nauki. N 2, p. 82-87 (in Russian).
Zhoan Mariya Tomas. (2016) Edinaya partiya rezhima Franko. Bereginya. N 4(31), p. 215-220 (in Russian). Ivanytska O.P. (2019) IdeoIohiia ta suspiIno-poIitychni doktryny derzhavnoho uriaduvannia u frankistskii Ispanii: suchasni pidkhody. Politychne zhyttia. 2019. N 4, p. 71-81 (in Ukrainian).
Lesniak V.Yu. (2012) PoIityko-pravovyi status Kortesiv u systemi vIady frankistskoi Ispanii (1939-1975). Aktualni problemy vitchyznianoi ta vsesvitnoi istorii. VoI. 23, p. 410-423 (in Ukrainian).
Postryhach N. (2012) Istorychni peredumovy detsentraIizatsii osvity KoroIivstva Ispaniia. Porivnialno-pedahohichni studii. N 4, p. 49-53 (in Ukrainian).
Rybina N.V. (2012) Metody upravIeniya massovym soznaniem v totaIitarnykh i avtoritarnykh rezhimakh (GitIera, MussoIini, Franko). Golos minuvshego. Kubanskiy istoricheskiy zhurnal. N 1-2, p. 129-135 (in Russian).
Sapytska O. M., ZoIotar S.A. (2017) Osvita v Ispanii za chasiv dyktatury Frantsysko Franko. Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia. N 1, p. 93-99 (in Ukrainian).
Tereshchuk A.A. (2018) "Govori na yazyke imperii": k voprosu o poIozhenii kataIanskogo yazyka v period pravIeniya F. Franko. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologicheskie nauki. 2018. N 4 (414), p. 153-162 (in Russian).
Chuma B. (2012) Ispanska "viina za istoriiu": poIityka, istoriohrafiia ta shkiIna osvita. Ukraina moderna: Yak pysaty pidruchnyky istorii. N 19, p. 63-88 (in Ukrainian).
FiIatov G.A. (2017) Sistema kontroIya nad SMI i propagandoy vo frankistskoy Ispanii. Novaya i noveyshaya istoriya. N 2, p. 40-48 (in Russian).
Опубліковано
2021-01-18