Вплив політики «м'якої сили» на імідж держави

Ключові слова: імідж держави, Індекс м'якої сили, «жорстка сила», «м'яка сила»

Анотація

У статті досліджено категорії «сила», «м'яка сила» та «жорстка сила». «М'яка сила» базується на культурному, ідеологічному та політичному складниках, тоді як «жорстка сила» заснована на військово-економічній могутності. Наведені різні визначення поняття «сили» у міжнародних відносинах. У різні історичні періоди теоретики та політичні діячі по-різному розуміли «силу» та інтерпретували її. Зроблено висновок про взаємозалежність категорій «сили» та «влади».

Наведено класифікацію складників «м'якої сили» за Ін Фанєм і розробками Центру публічної дипломатії Університету Південної Каліфорнії - Індексу м'якої сили. Проаналізовано складники Рейтингу «м'якої сили» на основі досліджень американського політолога Дж. Ная. Перелічені 10 країн із найвищими показниками цього рейтингу у 2019 році. Франція, політика якої обійняла 1 сходинку у впливі «м'якої сили» на інші держави, була проаналізована з позиції успішних складників її іміджу. Успішний вияв «м'якої сили» продемонстрували скандинавські та деякі азіатські держави.

Використовуючи різні методи просування своїх інтересів, спільним для багатьох держав із позитивним іміджем є створення національних Інститутів у різних державах світу, в яких вивчають мову та культуру держави. КНР та Японія нарощують свою силу через економічний складник, хоча ставлення до їхніх товарів у світі різне, однак товари з обох держав є популярними. Скандинавські держави закріплюють за собою статус найщасливіших держав, охоплюючи найвищі показники у міжнародних рейтингах, акцентуючи увагу на екологічній політиці та вручаючи Нобелівські премії. Однак масова культура залишається одним із головних інструментів «м'якої сили».

Важливе значення на міжнародній арені відіграють міжнародні організації та фонди, які висвітлюють національні інтереси держави. Так, діяльність Фонду «Відкрий Україну», Світова Федерація Українських Жіночих Організацій і Всесвітній конгрес українців, які функціонують в Україні та в діаспорі, підвищують авторитет України у світі. Зроблено висновок про можливості для України використання потенціалу «м'якої сили» у побудові та просуванні позитивного іміджу держави.

Посилання

Гукасов А.В. «Жесткая» и «мягкая» сила как инструменты внешней политики США. Вестник института стратегических исследований ПГЛУ, вип. 1, с. 15-17. 2011. URL: http://old.pglu.ru/science/researches/ nii-panin/vestnik/v1/Gusakov_A_V.pdf.
Ефанова Е.В. Инструменты «мягкой силы» во внешней политике государства. Вестник РУДН. Серия: Политология. 2018. Т. 20. № 3. С. 417-426. URL: https://www.researchgate.net/publication/328820578_ THE_USE_OF_SOFT_POWER_TOOLS_IN_FOREIGN_POLICY.
Русакова О.Ф. Soft power как стратегический ресурс и инструмент формирования государственного бренда: опыт стран Азии. Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки. 2013, № 3(118). C. 52.
Іванова Ю.С., Литовченко І.В. Трансформація масової культури в умовах інформатизації. Грані № 5 (109), травень 2014 року. С. 80-84.
Семченко О.А. Іміджева політика України : монографія. Київ : Академія, 2014. URL: https://pidru4niki.com/70814/politologiya/imidzheva_politika_ukrayini.
Фесик О. Категорія «м'яка сила» у дослідженнях міжнародних відносин. Науковий вісник Одеського національного економічного університету, 2015. № 11. С. 196-209. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nv_2015_11_20.
Филимонов Г.Ю. Культурно-информационные механизмы внешней политики США. Истоки и новая реальность : монографія. М. : РУДН, 2012. С. 33.
Фесик О. Категорія «м'яка сила» у дослідженнях міжнародних відносин. Науковий вісник Одеського національного економічного університету, 2015. № 11. С. 196-209. URL: http://nbuv.gov.ua/
UJRN/Nv_2015_11_20.
Fan Y. Branding the nation: towards a better understanding. London : Brunei Business School, 2006. 11 p.
Русакова О.Ф. Soft power как стратегический ресурс и инструмент формирования государственного бренда: опыт стран Азии. Известия Уральского федерального университета. Серия 3. Общественные науки. 2013, № 3(118). C. 56.
Світовий Конгрес Українців. Суспільна організація.. URL: https://www.ukrainianworldcongress.org/. Світова Федерація Українських Жіночих Організацій. Міжнародна організація. URL: http://wfuwo.org/. Open Ukraine Arseniy Yatsenyuk Foundation. Благодійний фонд. URL: https://openukraine.org/en. Sorman Guy El poder blando ABC, зреферувала Галина Грабовська, 2017. URL: https://zbruc.eu/node/69324.
The soft power 30 by Portland USC Center on Public Diplomacy, 2019. URL: https://softpower30.com/.

Gukasov A.V. (2011) "Zhestkaya" i "myagkaya" sila kak instrumenty vneshney politiki SShA ["Hard" and "soft" power as instruments of US foreign policy]. Vestnik instituta strategicheskikh issledovaniy PGLU, vol. 1, p. 15-17. Retrieved from: http://old.pglu.ru/science/researches/nii-panin/vestnik/v1/Gusakov_A_V.pdf (accessed 19 October 2020) [in Russian].
Efanova E.V. (2018) Instrumenty "myagkoy sily" vo vneshney politike gosudarstva [The use of "soft power" tools in foreign policy]. Vestnik RUDN. Seriya: Politologiya. T. 20. № 3, p. 417-426. Retrieved from: https:// www.researchgate.net/publication/328820578_THE_USE_OF_SOFT_POWER_TOOLS_IN_FOREIGN_
POLICY (accessed 16 October 2020).
Rusakova O.F. (2013) Soft power kak strategicheskiy resurs i instrument formirovaniya gosudarstvennogo brenda: opyt stran Aziiyu [Soft power as Strategic Resource and Tool for Developing the National Brand: the Case of Asian Countries]. Izvestiya Ural'skogofederal'nogo universiteta. Seriya 3. Obshchestvennye nauki. № 3(118). C. 52 [in Russian].
Ivanova Ju.S., Lytovchenko I.V. (2014) Transformacija masovoji kuljtury v umovakh informatyzaciji [The transformation of popular culture in information conditions] Ghrani № 5(109) travenj, p. 80-84 [in Ukrainian].
Semchenko O.A. (2014) Imidzheva polityka Ukrajiny [Image policy of Ukraine] : мonoghrafija. Kyjiv : Akademija. Retrieved from: ttps://pidru4niki.com/70814/politologiya/imidzheva_politika_ukrayini [in Ukrainian].
Fesyk O. (2015) Kateghorija "m'jaka syla" u doslidzhennjakh mizhnarodnykh vidnosyn [The evolution of the category "soft power" in international relations research]. Naukovyj visnyk Odesjkogho nacionaljnogho ekonomichnogho universytetu. № 11, p. 196-209. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UjRN/Nv_2015_11_20 (accessed 18 October 2020).
Filimonov G.Yu. (2012) Kul'turno-informatsionnye mekhanizmy vneshney politiki SShA [Cultural and information mechanisms of U.S. foreign policy]. Istoki i novaya real'nost' : monografya. M. : RUDN, s. 33 [in Ukrainian].
Fesyk O. (2015) Kateghorija "m'jaka syla" u doslidzhennjakh mizhnarodnykh vidnosyn [The evolution of the category "soft power" in international relations research]. Naukovyj visnyk Odesjkogho nacionaljnogho ekonomichnogho universytetu. № 11, p. 196-209. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nv_2015_11_20
(accessed 20 October 2020).
Fan Y. (2006) Branding the nation: towards a better understanding. London : Brunel Business School. 11 p. [in Ukrainian].
Rusakova O.F. (2013) Soft power kak strategicheskiy resurs i instrument formirovaniya gosudarstvennogo brenda: opyt stran Aziiyu [Soft power as Strategic Resource and Tool for Developing the National Brand: the Case of Asian Countries]. Izvestiya Ural'skogo federal'nogo uni-versiteta. Seriya 3. Obshchestvennye nauki, № 3(118). C. 56 [in Russian].
Svitovyj Kongres Ukrajinciv. Suspiljna orghanizacija. Retrieved from: https://www.ukrainianworldcongress. org/ (accessed 20 October 2020) [in Ukrainian].
Svitova Federacija Ukrajinsjkykh Zhinochykh Orghanizacij. Mizhnarodna orghanizacija. Retrieved from: http://wfuwo.org/ (accessed 20 October 2020) [in Ukrainian / English].
Open Ukraine Arseniy Yatsenyuk Foundation. Blaghodijnyj fond. Retrieved from: https://openukraine.org/en
(accessed 20 October 2020) [in English].
Sorman Guy (2017) El poder blando ABC, zreferuvala Ghalyna Ghrabovsjka. Retrieved from: https://zbruc.eu/node/69324 (accessed 20 October 2020) [in Ukrainian].
The soft power 30 (2019) by Portland USC Center on Public Diplomacy. Retrieved from: https://softpower30.com/ (accessed 16 October 2020) [in English].
Опубліковано
2021-01-18