ГІДНІСТЬ І СВОБОДА ЯК БАЗОВІ ХРИСТИЯНСЬКІ ЦІННОСТІ КОНЦЕПТУ ПРАВ ЛЮДИНИ

Ключові слова: християнство, православ’я, право, права людини, християнська правова традиція, гідність, свобода

Анотація

Інтерпретація питань прав людини з державно-правової точки зору та державно-світської ідеології та практики, з одного боку, та з погляду
сучасної православної доктрини про людину та її права, з іншого, не завжди збігаються. Однак обидва підходи ґрунтуються на тому, що права людини повинні бути непорушними, недоторканними, однаковими для всіх людей, які повинні бути рівними перед законом незалежно від їхнього ставлення до релігії.
Православна церква стверджує, що принцип свободи повинен відповідати моралі та вірі. Ця гармонізація повинна бути відображена в законі,
оскільки, на думку церкви, мораль для всіх одна, так як є суттю Десяти Божих заповідей. Гідність особистості є основою всього людського існування та взаємодії з іншими індивідами. Закріплення гідності особистості в правових нормах надає цій якості існування правових властивостей, що створює можливість розглядати цю категорію як одне з основних і суб’єктивних прав людини. З точки зору православ’я, основою гідності людини є віра в те, що кожна людина є справді священною, творінням Бога. В основі гідності людини, яка живе в Христі, лежить переконання, що Святий Дух присутній у його житті. Відповідно до своєї гідності, людина покликана на добрі справи. Головною особливістю церковного розуміння прав людини є оцінка роліта місця моральних цінностей у житті сучасного суспільства. Специфіка полягає у наявності порівняльно-оцінного зв’язку християнської антропології та етики з теорією прав людини. 

Біографія автора

Ірена Анатоліївна Бальжик, Національний університет "Одеська юридична академія"

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри загальнотеоретичної юриспруденції Національного університету "Одеська юридична академія"

Посилання

Бандуровский, К. (2017). Понятие достоинства в философии Фомы Аквинского. Достоинство как историческое понятие и центральная
категория нашего времени: материалы конференции (г. Москва, 2–4 июня 2017 г.). Москва, 10–11.
Власова, О. В. (2011). Достоинство человека как нравственно-правовая ценность: общетеоретическое исследование: дис. ... д.-ра юрид. наук: 12.00.01.
Ханты-Мансийск.
Говорун, С. (2006). В оправдание человеческого достоинства. Человек. История. Весть. Київ: Дух i Лiтература, 34–41.
Грищук, О. В. (2007). Людська гiднiсть у правi: фiлософський аспект: дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.12. Львiв.
Декларация о правах и достоинстве человека. URL: http://www.mospat.ru/archive/30728.htm.
Кантипенко, Е. А. (2015). Развитие понятия «Достоинство человека» как нравственно-правовой категории концепции прав человека. Труды
Института государства и права Российской академии наук, 2, 14–21.
Малер-Матязова, Е. Православное переосмысление «прав человека». URL: http://www.pravoslavie.ru/jurnal/070626004308.htm.
Основы социальной концепции Украинской Православной Церкви. URL: http://www.mospat.ru.
Основы учения Русской Православной Церкви о достоинстве, свободе и правах человека. Приняты на Архиерейском Соборе Русской
Православной Церкви 24-29, 06.2008 г. URL: http://www.mospat.ru.
Усманов, Ж. Б. (2015). Понятие «достоинство человека» и его научно-философская сущность. Молодой ученый, 10, 1530–1532.
Устян, В. Г. (2009). Проблема достоинства человека в святоотеческой традиции и русской религиозной философии: дис. ... канд. филос. наук :
09.00.13. Тула.
Цебенко, С. Б. (2013). Права людини у сучасних доктринах православ’я у світлі міжнародних стандартів : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.01.
Львів.
Опубліковано
2019-12-23